spánek, nespavost, poruchy spánku, snář, sny, sebediagnostika, spánková hygiena

Důležitější než délka spánku je jeho kvalita

Není žádným překvapením, že délka spánku ovlivňuje množství energie, kterým přes den disponujeme, stejně jako celkový pocit. Je ale délka spánku skutečně rozhodující?

Rozsáhlé studie potvrdily, že pro většinu lidí je optimální spánek trvající 7–8 hodin. Existují i lidé, kteří si vystačí s mnohem kratší dobou. Mezi slavné "málospavce" patří třeba Margaret Thatcherová nebo Bill Clinton. U zvířat bylo prokázáno, že příliš dlouhý spánek zkracuje život. To nejspíš platí také pro lidi, takže lidové moudro "všeho s mírou" se týká i spánku.

Úskalí víkendového spánku

Většina lidí si ráda přispí, má-li k tomu příležitost. Z hlediska tělesných potřeb je to spíše luxus, a pokud je dlouhý spánek častý, může tělu spíše škodit. Jedním z mechanismů, který tuto paradoxní skutečnost může zapříčiňovat, je tzv. spánková apnoe. To je chvíle, kdy se spící člověk na chvíli „zapomene“ nadechnout. Do určité míry je to normální, v některých případech se ale může jednat o velmi nepříjemnou komplikaci. Skutečností zůstává, že spánková apnoe se často objevuje v ranních hodinách velmi dlouhého spánku. Právě spánková apnoe je také zřejmě zodpovědná za pocit únavy někdy se projevující po probuzení z takového dlouhého spánku.

Spím dost?

Za vhodné vodítko poslouží únava během dne. Pokud se vám klíží během dne oči a jen stěží se bráníte spánku, zřejmě jste nespali dost. Po dobrém spánku byste se ráno měli cítit odpočatí a svěží – v tom však kromě délky hraje roli i kvalita spánku.

Spánek po obědě prospívá zdraví

Krátký spánek po obědě nebo po návratu z práce je nejen příjemný, ale podle výsledků studie řeckých lékařů i zdraví prospěšný. Ukázalo se totiž, že snižuje pravděpodobnost onemocnění srdce. Lidé, zvláště v teplejším počasí, pociťují po obědě přirozenou únavu – a je zdravé jí na chvíli podlehnout.

Zdřímnutím během dne lze "nahnat" trochu spánku, který jsme v noci nestihli. Ideální je půlhodinové zdřímnutí – v průběhu prvních asi dvaceti minut převládá spánek s pomalými vlnami, který je velmi osvěžující.

(shmt)

Zdroje:
www.islamonline.net
writtenoutputdisorder.blogspot.co
sleepzine.com
www.timesonline.co.uk

 

Poradna lékaře

Dotaz: Dobrý den, prosím o radu pro mou maminku, 76 let. Lékař jí předepsal léky na spaní, ale slyšela jsem, že když je bude brát …

Odpověď lékaře: Dobrý den, vaše obavy ze vzniku závislosti jsou zcela na místě. Hypnotika jsou léky, které při dlouhodobějším …

vstoupit do poradny

Sebediagnostika

Jak spíte?
Ověřte si, zda je váš spánek kvalitní.
spustit test


Trpíte nespavostí?
Zjistěte, jaké jsou vaše potíže.

spustit test

Vaše názory

Snář: Co si myslíte o snech ostatních uživatelů?

více informací

 

Můj příběh: Podělte se s námi o váš příběh, kde hraje nespavost hlavní roli. Podařilo se vám zvítězit?

více informací

Databáze odborníků

seznam léčebných center

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Kam za teplem? Nejoblíbenější destinace českých cestovatelů