spánek, nespavost, poruchy spánku, snář, sny, sebediagnostika, spánková hygiena

Nespíte? Zkuste bylinky

MfDnes, 6.6.2008

S nespavostí delší než čtyři týdny JDĚTE K LÉKAŘI. Do té doby zkuste třeba bylinkové čaje nebo změnu životosprávy.

Jestliže máte s nespavostí problémy méně než týden, nemusíte hned chodit k lékaři. Možná, že vás nenechala usnout představa náročné obchodní schůzky, přijímaček na školu, bolest nebo čekání na výsledky důležitého vyšetření.

Hlavu také pořádně zatíží rodinné problémy nebo stres. Hodně lidí v těchto chvílích volí cestu nejmenšího odporu a zajde do lékárny, kde žádá "něco na spaní". Tím něčím bývají zpravidla pilulky, bylinné směsi nebo čaje, obvykle s meduňkou, chmelem, kozlíkem nebo třezalkou. Tyto bylinky totiž snižují dobu usínání a zlepšují kvalitu spánku.

Fungují, i když jen u někoho Na rozdíl od podobných přípravků třeba na hubnutí můžete bylinným preparátům na spaní věřit. Zabírají, i když, pravda, ne na každého. "V některých případech ale jsou na místě, protože mají menší nežádoucí účinky než některé léky," konstatuje doktor farmacie a odborník na doplňky stravy Josef Suchopár.

Po čem sáhnout? To si musíte vyzkoušet nebo dát na radu lékárníka. Pozor by si nespavci měli dát na směsi s třezalkou tečkovanou. Obsahuje totiž látky, které mohou urychlit metabolismus řady léků, a tím snížit jejich účinek. "Týká se to například Simvastatinu, léku, který snižuje krevní hladiny tuků," upozorňuje Josef Suchopár. Podobně může třezalka snížit účinek i u některých typů hormonální antikoncepce nebo léků proti bakteriálním infekcím. Proto je důležité, abyste se při nákupu volně prodejných přípravků poradili s lékárníkem a předem mu řekli, jaké další léky berete.

Problémem u bylinkových čajů na spaní může být i jejich dávkování. Mnoho lidí se jimi totiž v dobré víře doslova prolévá. To však může být osudové například pro pacienty s nemocným srdcem, které tolik tekutiny nedokáže zpracovat. "Známe případy z Německa, kde pili lidé s nemocným srdcem dva až tři litry čajů denně a jejich selhávající srdce takový nápor nevydrželo," vzpomíná Josef Suchopár. Proto je mnohdy bezpečnější sáhnout po pilulkách, které rostliny obsahují. Rozhodně ale dodržujte doporučené dávkování. Nespavcům pomáhá zolpidem. Kdo si na bylinky příliš nepotrpí nebo mu na nespavost nezaberou, měl by se obrátit na lékaře. Po měsíci bez dostatku osvěžujícího spánku totiž lékaři mluví o chronické nespavosti. Ta může vzniknout jako následek nějakého onemocnění, nejčastěji duševního. Často lékař příčinu nespavosti vůbec neodhalí.

První osoba v bílém plášti, která by o vašich problémech se spaním měla vědět, je praktický lékař. Nemá sice neurologické či psychologické znalosti jako specialisté, ale může vás vyslechnout, připomenout základní triky spánkové hygieny a probrat s vámi, jaké chyby před usnutím děláte. Nepijete třeba příliš alkoholu? Sice po něm rychle usnete, ale alkohol narušuje REM fázi spánku, která je pro duševní zdraví nezbytná. S nadsázkou se tak dá říci, že opilý spáč je spíše v narkóze.

Když nepomůže ani rozprava s lékařem, může praktik předepsat léky. K dispozici jsou takzvaná hypnotika třetí generace. Mezi ty nejpopulárnější patří Stilnox a jeho generika (například Hypnogen) s účinnou látkou zolpidem. Většinou velmi dobře fungují.

Přestože zolpidem zařadila Světová zdravotnická organizace na seznam léků s nejnižším rizikem vzniku závislosti, například jedenaosmdesátiletá Jitka Urbánková z Prahy si bez něj spánek už představit nedovede. "Nejdříve jsem brala Hypnogen, ale po něm jsem se cítila jako omámená. Teď už pět let užívám Stilnox, tři roky jsem brala na noc půlku, poslední dva roky celý," říká žena, která přestala spát po nervovém vypětí spojeném s autonehodou dcery. "Po prášku sáhnu většinou po půlnoci a spím s ním zhruba šest hodin," dodává.

Situace, kdy s prášky není kvůli návyku možné přestat, však neurolog profesor Karel Šonka ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze považuje za ojedinělé. Ve většině případů mají podle Šonky hypnotika spíše terapeutický efekt. "Když bude pacient spát dobře s lékem, zbaví se strachu z nespavosti a nevyspání. I po vysazení léku bude v osvěživém spánku pokračovat," vysvětluje.

V některých zemích můžete v lékárně koupit jako doplněk stravy přípravky s melatoninem, hormonem, který je pro navození spánku zásadní. Ne tak v České republice. Melatonin má totiž silný biologický vliv, takže u nás jako doplněk stravy nemohl být podle předpisů registrován. Nyní však do České republiky přicházejí dva nové léky na předpis, které jako účinnou látku obsahují právě melatonin.

Pomoci může i vyškolený psychoterapeut Cílem odborníků je vrátit nemocnému přirozený spánek, tedy ten, do kterého se dostane bez pomoci léků. Jistě, v některých případech to nejde. Když nemůžete spát kvůli depresi nebo dlouhodobým psychickým potížím, psychiatr vám pravděpodobně kromě terapie předepíše i antidepresiva nebo léky proti úzkosti. Ovšem tam, kde lékař nenajde žádnou nemoc, která by nespavost mohla způsobit, přichází na řadu takzvaná kognitivně-behaviorální terapie.

Vedou ji speciálně vyškolení psychologové nebo psychiatři a jejich hlavní metodou je práce s myšlenkami nespavce. Seznam odborných pracovišť najdete například na adrese www.dobry-spanek.cz. Kontakt na ně by vám měl dát i váš praktický lékař.

Nespavci mají chodit do postele pravidelně

Není přitom nutné zhasnout světlo úderem desáté večer a vstát v sedm ráno. Kdo má se spaním problémy, ať zkusí ulehnout až ve chvíli, kdy cítí únavu. I kdyby to mělo být třeba po půlnoci. Šest hodin kvalitního spánku je zcela jistě lepší než deset hodin převalování a nekonečných probouzení.

Na lécích se sice můžete stát závislí, ale krátkodobého užívání se nebojte.

 

Poradna lékaře

Dotaz: Dobrý den, prosím o radu pro mou maminku, 76 let. Lékař jí předepsal léky na spaní, ale slyšela jsem, že když je bude brát …

Odpověď lékaře: Dobrý den, vaše obavy ze vzniku závislosti jsou zcela na místě. Hypnotika jsou léky, které při dlouhodobějším …

vstoupit do poradny

Sebediagnostika

Jak spíte?
Ověřte si, zda je váš spánek kvalitní.
spustit test


Trpíte nespavostí?
Zjistěte, jaké jsou vaše potíže.

spustit test

Vaše názory

Snář: Co si myslíte o snech ostatních uživatelů?

více informací

 

Můj příběh: Podělte se s námi o váš příběh, kde hraje nespavost hlavní roli. Podařilo se vám zvítězit?

více informací

Databáze odborníků

seznam léčebných center

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Kam za teplem? Nejoblíbenější destinace českých cestovatelů