spánek, nespavost, poruchy spánku, snář, sny, sebediagnostika, spánková hygiena

Chcete se dožít vysokého věku? Seďte tiše jako želva!

Touha po dlouhověkosti ovládá lidstvo od nepaměti. Už ve starověkých textech se dočteme o elixírech dlouhověkosti nebo dokonce nesmrtelnosti. Existují ale opravdu nějaké zaručené tipy, jak se dožít vysokého věku?

Zkuste čínskou cestu!

Jedním z nejúžasnějších případů dlouhověkosti je čínský bylinkář a taoista Li Ťing-juan, který si po celý svůj dlouhý a aktivní život uchoval mladistvou sílu, sexuální potenci a dokonalé zdraví.

Mistr Li Ťing-juan zemřel v roce 1933, krátce poté, co se oženil se svou 24. ženou. V Číně je považováno za historickou skutečnost, že se narodil v roce 1677. Pokud je to pravda, bylo by mu v době jeho úmrtí 256 let. Když zemřel, měl dosud vlastní zuby a vlasy a ti, kteří ho znali, říkali, že ještě ve 200 letech vypadal na padesát.

Mistr Li Ťing-juan zanechal konkrétní rady pro všechny, kteří mají v úmyslu řídit se jeho příkladem.

Držel se tří základních pravidel.

  1. Nikdy v životě nespěchej
    Vykonávej vše pozvolna, ber vše klidně a dopřej si tolik času, kolik potřebuješ. Své žáky nabádal, aby stále dbali na klid svého srdce. Měli i tiše sedět jako želva, chodit čile jako pták a spát tvrdě jako pes.
  2. Vyhýbej se extrémním emocím
    Prudkým citovým bouřím by se měl člověk vyhýbat, především ve vyšším věku. Nic neokrádá tělo tak rychle o energii a nic tak nenarušuje harmonii vnitřních orgánů jako prudké citové výlevy. Ucpávají totiž tři stanice odstraňování jedů – ledviny, játra a plíce.
  3. Cvič denně čchi-kung
    Člověk by měl pravidelně cvičit čchi-kung. Jedná se o tradiční čínské cvičení, které podporuje zdraví a dlouhověkost. Délka a intenzita takového terapeutického programu přitom nejsou tak důležité jako pravidelnost, pokud cvičení vybral mistr čchi-kung. Toto cvičení je dostupné i v každém větším českém městě.

Mistr Li Ťing-juan navíc ještě uváděl tři specifické pokyny pro výživu:

  • V horkých letních večerech by se nemělo příliš jíst, protože to způsobuje stagnaci krve a energie.
  • V chladných zimních dnech by se mělo jíst větší množství výživných potravin, protože dodávají tělu esenci a energii, kterou potřebuje, aby se při chladném počasí udrželo v teple.
  • Člověk by se měl živit především vegetariánsky a navíc užívat byliny prodlužující život. Doporučoval také užívat žen-šen.

Moderní pohled

Z hlediska moderní medicíny je velmi důležité, aby člověk, který se chce dožít vysokého věku, dodržoval správnou životosprávu. To znamená správnou stravu, omezení alkoholu a kouření a také dostatek spánku. Podle vědců je nejvhodnější doba, kterou by měl člověk denně strávit spánkem, asi 6–7 hodin. Jak nadbytek, tak i nedostatek spánku může totiž hrát významnou roli proti naší snaze dožít se vysokého věku.

(kam)

Zdroj: www.worldhealth.net
www.arcoiris.cz

 

Poradna lékaře

Dotaz: Dobrý den, prosím o radu pro mou maminku, 76 let. Lékař jí předepsal léky na spaní, ale slyšela jsem, že když je bude brát …

Odpověď lékaře: Dobrý den, vaše obavy ze vzniku závislosti jsou zcela na místě. Hypnotika jsou léky, které při dlouhodobějším …

vstoupit do poradny

Sebediagnostika

Jak spíte?
Ověřte si, zda je váš spánek kvalitní.
spustit test


Trpíte nespavostí?
Zjistěte, jaké jsou vaše potíže.

spustit test

Vaše názory

Snář: Co si myslíte o snech ostatních uživatelů?

více informací

 

Můj příběh: Podělte se s námi o váš příběh, kde hraje nespavost hlavní roli. Podařilo se vám zvítězit?

více informací

Databáze odborníků

seznam léčebných center

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Turistický průvodce aneb Co zabalit na cestu do Asie