spánek, nespavost, poruchy spánku, snář, sny, sebediagnostika, spánková hygiena

Slunce prospívá spánku

Slunce je středem naší sluneční soustavy a je všemi uznávané jako dárce života. Symbolizuje ducha, který stvořil svět a bez kterého bychom nemohli existovat. Navíc je zdrojem 99 % veškeré energie na naší Zemi a veškerý život na této planetě je na něm neodmyslitelně závislý. Účinek slunce na lidský organismus však může být jak pozitivní, tak i negativní.

Kulty slunce v dějinách

Od nepaměti člověk tuší, a poslední dobou dokonce zná rizika i výhody působení slunečního záření na organismus. V různých obdobích dějin buď lidé uctívali slunce jako užitečného a dobro konajícího "boha" (Egypt, Řecko, Mezopotámie), nebo se naopak extrémně bránili jeho vlivu (nošení závojů apod.). Ve dvacátých letech minulého století se začala slunění věnovat velká část obyvatel a dobře opálený člověk byl symbolem zdraví, blahobytu a krásy. Díky ubývající ozonové vrstvě se ale opalování stalo částečně nebezpečným. Na zem se totiž dostávají takové paprsky, které mohou poškozovat živé organismy, včetně lidských buněk, zejména kůže a očí.

Příznivý vliv slunce

Slunce má na lidský organismus, stejně jako na ostatní přírodu, většinou blahodárný vliv. Nejčastěji příznivě působí na následující systémy lidského organismu:

  • kardiovaskulární systém – sluneční záření zahřívá kůži a zlepšuje tak krevní oběh, cévy a kapiláry se rozšíří a díky tomu může klesnout příliš vysoký tlak;
  • snížení stresu – zvýší se využití kyslíku tkáněmi, a tak dochází k lepšímu využití energie; to následně odstraňuje celkovou únavu;
  • snížení hladiny cholesterolu a stabilizace hladiny cukru v krvi – slunce dokáže měnit cholesterol a ergosterol nalézající se v tukových žlázách pod kůží na vitamín D; vitamín D je navíc důležitý pro absorpci vápníku do kostí a prevenci osteoporózy; pro minimální denní dávku vitamínu D potřebujeme 10–15 minut pobytu na slunci denně;
  • ničení bakterií – imunitní systém se opalováním posiluje; po pobytu na slunci se zvýší množství i aktivita bílých krvinek, a to až na dobu tří týdnů;
  • zvýšení produkce protilátek – ničení virů, zastavení jejich množení;
  • omezení problémů s nespavostí – zvýší se produkce hormonu melatoninu, který pomáhá regulovat spánek.

Nepříznivý vliv slunce

Mezi nepříznivé účinky slunečního záření patří zejména úpal a úžeh. Stejně tak nadměrné slunění bez adekvátní ochrany opalovacími krémy zvyšuje riziko vzniku rakoviny kůže. Pokožka je navíc silně vysušená, a tak člověk se svraštělou kůži vypadá starší, než ve skutečnosti je. Nerozumné vystavování se slunečnímu záření také ničí oční čočku, proto je doporučeno nosit na ostrém slunci vždy sluneční brýle s UV filtrem, který do oka propustí pouze „to správné a neškodné“ záření.

(kam)

Zdroj:
www.ceskyprojektzdravi.cz
www.odbornecasopisy.cz
www.zivotni-energie.cz

 

Poradna lékaře

Dotaz: Dobrý den, prosím o radu pro mou maminku, 76 let. Lékař jí předepsal léky na spaní, ale slyšela jsem, že když je bude brát …

Odpověď lékaře: Dobrý den, vaše obavy ze vzniku závislosti jsou zcela na místě. Hypnotika jsou léky, které při dlouhodobějším …

vstoupit do poradny

Sebediagnostika

Jak spíte?
Ověřte si, zda je váš spánek kvalitní.
spustit test


Trpíte nespavostí?
Zjistěte, jaké jsou vaše potíže.

spustit test

Vaše názory

Snář: Co si myslíte o snech ostatních uživatelů?

více informací

 

Můj příběh: Podělte se s námi o váš příběh, kde hraje nespavost hlavní roli. Podařilo se vám zvítězit?

více informací

Databáze odborníků

seznam léčebných center

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Arabské trhy aneb Skrytá rizika číhající na turisty