spánek, nespavost, poruchy spánku, snář, sny, sebediagnostika, spánková hygiena

Počítání oveček aneb Dopřejte si sladké sny

Pamatujete si svoje dětské rituály před spaním? Jaké byly a jak se vám po nich usínalo? Většinou asi dobře... I v dospělosti si takové rituály můžete zavést. Vyzkoušejte to a dejte sbohem nespavosti.

Děti rituály přímo milují a dalo by se říct, že jejich pravidelnost a klid jim pomáhá v pohodě a lásce vyrůst. Možná jste v dětství dostávali teplé mléko do speciálního večerního hrníčku a dodnes, když slyšíte pískavý zvuk konvice na vaření mléka, chce se vám spát. Stejně to může fungovat i v dospělosti.

Přinášíme vám deset tipů, které můžete uplatňovat pro zlepšení usínání. Můžete zkusit uplatňovat všechny nebo si vybrat jenom pár z nich. Ne nadarmo je v angličtině překlad slova usínání – upadnout do spánku. Tyto rituály vám dovolí „padat“ velmi jemně a hlavně spolehlivě. Zkuste se rituálem zklidnit, jako když jste byli malí, i když pracujete tvrdě jako dospělí.

Desatero rituálů pro lepší usnutí

  1. Choďte spát pokud možno v pravidelnou dobu a dopřejte si spánek i před půlnocí ("co nenaspíš do půlnoci, potom už nedoženeš" – říkávala moje moudrá moravská babička).
  2. Nepijte mnoho před spaním – jen např. „usínací“ bylinkový čaj (vhodná je meduňka nebo levandule). Zapomeňte před spaním úplně na kávu a čaj (ať už černý, nebo zelený, protože obsahují dráždivý kofein a tein).
  3. Uklidněte svoji mysl celkově: neřešte před spaním rodinné nebo pracovní problémy. Laptop do postele ani televize do ložnice rozhodně nepatří.
  4. Dopřejte si zklidňující koupel s vonným olejem a třeba i s relaxační hudbou.
  5. Vypijte sklenku teplého mléka nebo kakaa. Mléko totiž obsahuje aminokyselinu tryptofan, která navozuje usínání.
  6. Zkuste zavést s partnerem rituál vzájemné masáže – byť by to byla třeba jen masáž očního okolí nebo plosek nohou. Nevěřili byste, jak může i tato malá masáž být pro relaxaci příhodná.
  7. Pročtěte si pár stránek z oblíbené knihy nebo pár veršů od oblíbeného básníka.
  8. Relaxace jógou nebo meditací, které se můžete naučit v nejrůznějších kursech, jsou také velmi vhodné.
  9. Udělejte si před spaním prostě čas jen pro sebe a k usínání si pusťte uklidňující kulisu – třeba relaxační hudbu, šumění moře nebo pohádky pro děti.
  10. Počítejte do 100 nebo použijte "staré dobré" počítání oveček. Hlavní je monotónnost, protože ta působí pro usínání přímo zázračně.

Vlastní rituály jsou nejúčinnější

Zkuste si vymyslet svůj vlastní "soukromý rituál", který vám připomene dětství nebo pomůže odpojit se od starostí světa a lépe usnout. Vy sami totiž nejlíp víte, co potěší a platí na vaši unavenou mysl. Můžete si prostřednictvím tohoto rituálu navodit takovou malou magii konce všedního dne. Je to jen na vás.

(jnl)

Zdroj: canadianliving.com

 

Poradna lékaře

Dotaz: Dobrý den, prosím o radu pro mou maminku, 76 let. Lékař jí předepsal léky na spaní, ale slyšela jsem, že když je bude brát …

Odpověď lékaře: Dobrý den, vaše obavy ze vzniku závislosti jsou zcela na místě. Hypnotika jsou léky, které při dlouhodobějším …

vstoupit do poradny

Sebediagnostika

Jak spíte?
Ověřte si, zda je váš spánek kvalitní.
spustit test


Trpíte nespavostí?
Zjistěte, jaké jsou vaše potíže.

spustit test

Vaše názory

Snář: Co si myslíte o snech ostatních uživatelů?

více informací

 

Můj příběh: Podělte se s námi o váš příběh, kde hraje nespavost hlavní roli. Podařilo se vám zvítězit?

více informací

Databáze odborníků

seznam léčebných center

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Arabské trhy aneb Skrytá rizika číhající na turisty